نحوه تنظیم و کارکرد پرشر سوئیچ

در مقالات متعدد چگونگی کارکرد یک سیستم برودتی را توضیح دادیم و گفتیم که حرکت گاز در  مسیری بسته و انبساط و انقباض متناوب مولکول های آن، چگونه گرما را از کابین یخچال دریافت کرده و به محیط بیرون هدایت می کند.همچین تاکید کردیم معیار مناسب جهت تنظیم میزان سردی فضای داخل یخچال و یا سردخانه “دما” نام دارد که توسط ترموستات دیجیتال یا مکانیکی تنظیم می شود.در این مطلب قصد داریم علاوه بر دما ، معیاری دیگری که کارکرد یک سیستم برودتی بر حسب آن تنظیم می شود را معرفی کنیم . “فشار” پارامتر معیاری دیگری است که قصد داریم اندکی راجع به آن صحبت کنیم.واحد های مختلفی برای فشار پیشنهاد شده است که در برودت Bar (بار) و Psig  پر کاربرد ترین آن ها هستند.در جدول زیر تعدادی از این کمیت ها به همراه تبدیلات آن ها را مشاهده می نمائید.

واحد توضیح تبدیل به عملیات لازم
Psi (پی اس آی) پوند (نیرو) تقسیم بر اینچ به توان دو (سطح) Bar تقسیم بر 14.5
Bar (بار) میانگین فشار بر سطح آب های زمین توسط جو Psi ضرب در 14.5
Pa (پاسکال) نیوتون (نیرو) تقسیم بر متر مربع (سطح) Bar تقسیم بر 100000

اهمیت فشار در سیستم:

مشخصا هنگامی که در مورد فشار یک سیستم برودتی صحبت می کنیم،منظورمان فشار گاز مبرد در مسیر های سیستم و یا فشار روغن کمپرسور است.مقدار این فشار بنا به دلایل زیر حائز اهمیت :

بازده سیستم : میزان سرما زایی گاز های مختلف به شکل قابل توجی به فشار آن ها قبل و بعد از متراکم شدن بستگی دارد. برای مثال اگر گاز قبل از پاشش( عبور از شیر انبساط) به اندازه کافی متراکم نباشد یا به بیان دیگر ،فشار گاز کم یا خیلی زیاد باشد، نباید انتظار سرمازایی مطلوبی از سیستم داشت.در مورد فشار روغن هم همین قضیه صدق می کند.اگر روغن کمپرسور کم باشد ،قطعات به درستی روانکاری نشده، عمر موتور کاهش میابد.

کنترل سلامت سیستم: تصور کنید در مسیر دیسشارژ موتور قسمتی از لوله مسدود شود.کمپرسور با عدم آگاهی از انسداد مسیر، همچنان تمایل دارد گاز را متراکم کرده و حرکت دهد.در این شرایط فشار گاز قبل از قسمت مسدود شده بسیار بالا رفته و باعث صدمه زدن به کمپرسور و یا ترکیدن لوله می شود.

اندازه گیری و کنترل فشار در سیستم :

هر سیستم برودتی در یک بازه دمایی مشخصی کار می کند.به عنوان مثال در یخچال فروشگاهی ،سیستم در دمای 5 درجه (یا بیشتر از آن روشن شده) و در مای 2 درجه خاموش می شود.به لطف وجود ترموستات می توانیم این بازه کارکرد استاندارد دستگاه را مدیریت کنیم.همانند دما ،برای فشار هم اتفاق تقریبا مشابهی در سیستم های برودتی رخ می دهد.برای مثال در یک کمپرسور 5 اسب بخار بیتزر در یک سردخانه بالای صفر فشار ساکشن باید در حدود 60 -65 Psi باشد.اگر فشار از این بازه بیشتر یا کمتر شود ،نشان دهنده وجود اختلال است و بهتر است که سیستم متوقف شود تا به اجزای اصلی آن آسیبی وارد نشود.بازه مطلوب فشار گاز یک دستگاه برودتی به قدرت کمپرسور،دمای اواپراتور و نوع سیتسم برودتی بستگی دارد با این حال می توان از گیج منیفولد هم کمک گرفت.

دستگاهی که سیستم را بر حسب فشار گاز آن برای ما مدیریت می کند پرشر سوئیچ نام دارد.پرشر سوئیچ نام دارد.پرشر سوئیچ ها عمدتا در دو گروه عمده قابل تنظیم و یا غیر قابل تنظیم ساخته می شوند.منظور از قابل تنظیم ،متغیر بودن رنج یا بازه فشار دستگاه است که توسط پیچ یا ولوم تنظیم می شود. پرشر سوئیچ های انگشتی در دسته پرشر سوئیچ های غیر غابل تنظیم قرار داشته و پرشر سوئیچ های سری KP دانفوس قابل تنظیم هستند.

تنظیم کردن پرشر سوئیچ دانفوس:

پس از آشنایی با نحوه کارکرد پرشر سوئیچ نوبت به نصب آن می رسد.سری KP دانفوس انواع پرشر سوئیچ ها قابل تنظیم را شامل می شود که معروف ترین آن ها KP1 و KP5 هستند که به ترتیب به “لو پرشر دانفوس” و “های پرشر دانفوس” معروفند.نحوه کارکرد این دو دستگاه مشابه بوده و تنها در رنج فشار یا همان بازه ای که در آن قابلیت مدیریت فشار را دارند متفاوتند.در این مطلب به عنوان نمونه پرشر سوئیچ KP1 دانفوس را تنظیم کرده ایم.

این محصولات معمولا دو یا سه سوکت (فیش یا کنتاکت) دارند.در مدل های دو فیش ،دستگاه اگر فشار استاندارد را رد کند، کنتاکت ها به یکدیگر متصل می شوند.در مدل های سه فیش هم دو کنتاکت دائما به یکدیگر متصل (نرمالی کلوز) بوده و کنتاکت سوم تنها در حالت Cut-out (حالت عبور فشار از حد مجاز) به کنتاکت اول متصل می شده و ارتباط کنتاکت اول و دوم قطع خواهد شد.این ویژگی از این جهت برای ما مفید است که می توان با اتصال سیم های پرشر سوئیچ به فرمان کنتاکتور مربوط به موتور،هنگامی که فشار از حد معینی بیشار شود کمپرسور را خاموش کنیم تا از اسیب ها جلوگیری شود.

اشتراک گذاری این صفحه :


   راه های ارتباطی: 

021-33795518
021-36312871
0912-8051528
sale@ tajhizborudat .ir

logo-samandehi

error:
Call Now Button