ترموستات دیجیتال کنترلر دما

ترموستات دیجیتال و ترمومتر

در گذشته اندازه گیری دما با دقت بسیار پائینی انجام می شد. با گذشت زمان و اختراع ابزار های مختلف، این دقت به مراتب بهبود یافت. ساخت دماسنج جیوه ای، تحولی در زمینه اندازه گیری دما ایجاد کرد. امروزه با پیدایش دماسنج، راه برای ساخت انواع کنترلر دما، هموار شد. امروزه با روی کار آمدن انواع ترمومتر و ترموستات دیجیتال، علاوه بر دقیق تر شدن اندازه گیری ها، امکان استفاده از پارامتر دما در کد نویسی ها و ساخت مدار های الکترونیکی پیچیده میسر شده است.

ترموستات دیجتال تهویه مطبوع

”نمایش_ادامه_متن”

وظیفه ترموستات های برودتی:

“کنترلر” یا “ترموستات” ، از اصلی ترین قطعات یک سیستم برودتی یا حرارتی به حساب می آیند. وظیفه اصلی این قطعه، اندازه گیری و ارسال متغیر دما و ارسال دستوری خاص در دمایی مشخص است. برای مثال ، اگر بخواهیم دمای کابین یخچال از حد مشخصی پائین تر یا بالاتر نرود، چرخه تولید سرما می بایست در یک دما متوقف شده و در دمای دیگری ادامه پیدا کند. این چرخه توسط یک ترموستات به راحتی قابل تنظیم است.

عملکرد های ترموستات دیجیتال:

مدیریت کمپرسور:

دمای داخل کابین توسط سنسور (probe) به ترموستات ارسال شده و پردازشگر این دما را می خواند. اگر این مقدار ، از دمای مطلوب ما بیشتر باشد، کمپرسور و اواپراتور شروع به کار کرده و کابین یا محفظه یخچال را را خنک می کند. در غیر این صورت سیستم در حال آماده به کار باقی می ماند. یک سیستم برودتی ممکن است یک یا چند کمپرسور داشته باشد. در این شرایط برای هر کمپرسور یک رله خروجی، و برای هر رله یک دمای ست پوینت تعریف می شود.

دیفراست (فرایند ذوب کردن برفک):

ذوب کردن برفک خدمت دیگری است که ترموستات دیجیتال ارائه می دهد. در چرخه دیفراست برقی، لازم است هیتر (المنت) در بازه زمانی مشخصی، روشن شده و برفک های اواپراتور را ذوب کنند. این بازه و فواصل آن، به لطف استفاده از ترموستات دیجیتال به راحتی قابل تنظیم می باشد. به عنوان مثال می توان به دستگاه دستور داد تا در هر شبانه روز 3 مرتبه، هر بار مدت 15 دقیقه المنت ها را روشن کند.

مدیریت فن:   

مدیریت فن های اواپراتور از دیگر امکانات یک ترموستات دیجیتال سردخانه ای است. برای مثال حرکت فن ها را می توان به نحوی تنظیم کرد که هنگام شروع عمل دیفراست متوقف شوند. حسن این کار این است که گرمای المنت وارد کابین نمی شود. و یا موقع باز شدن در های کابین ، فن اواپراتور خاموش شود تا هوای خنک داخل کابین به خارج از آن هدایت نشود.

کنترل رطوبت:

در محیط های نگهداری مواد داروئی و میوجات، مقدار رطوبت موجود در هوای کابین باید تنظیم شود. برای این منظور، از کنترلر های مجهز به سنسور رطوبت سنج استفاده می کنیم. اساس کار این دستگاه ها مشابه با ترموستات دیجیتال است.سنسور مقدار رطوبت را به کنترلر ارسال میکند. این میزان معمولا بر حسب درصد نمایش داده میشود. تنها تفاوت آن ها در این است که خروجی این دستگاه ها، به فن یا دستگاه مولد بخار آب و یا المنت وصل می شود.

سوئیچ درب:

همواره مشاهده کرده ایم که پس از باز کردن درب کابین، به علت پرتاب هوا توسط فن های اواپراتور، مقدار قابل توجهی هوای سرد از داخل کابین خارج شده و دما به سرعت بالا می رود. برای همین منظور از پرده هوای حرارتی در کابین سردخانه استفاده می شود. اما راه حل دیگری برای جلوگیری از خروج هوا وجود دارد.

سنسور یا براپ :

تصویر سنسور ترموستات دیجیتال

هر ترموستات دیجیتال، مجهز به یک یا چند سنسور (Probe) است. سنسور به عنوان یک فرستنده شرایط محیطی مانند دما را به واحد تصمیم گیری (برد دستگاه) ارسال می کند. پردازشگر این پارامتر ها را دریافت کرده و دستورات لازم را طبق چرخه ای که برای آن تعریف شده است، به سایر اجزای سیستم اعلام می کند. این چرخه قابل برنامه ریزی بوده و کارشناس، با در نظر گرفتن انتظارات و نیازهای پروژه آن را طراحی یا شخصی سازی می کند.

دماسنج یا ترمومتر دیجیتال :

ترمومتر یا دماسنج، تنها قادر به نمایش مقدار دمای کابین است درحالی که یک ترموستات امکانات بیشتری (قطع و وصل کردن کمپرسور و …) ارائه می دهد. در گذشته ترمومترهای آنالوگ دقت اندازه گیری بالائی نداشتند اما امروزه با پیدایش ترمومترها و ترموستات های دیجیتال، دقت نمایش دما به مراتب بالاتر رفته و تا 0.1 درجه سانتی گراد رسیده است.

تصویر یک ترمومتر دیجیتال

نحوه نصب ترموستات دیجیتال:

وظیفه اصلی یک ترموستات ، قطع و وصل کردن جریان برق کمپرسور در دمایی مشخص است. این قطع و وصل شدن علاوه بر کنترل کردن دما، فواید دیگری نیز دارد .از جمله اینکه هم از مصرف بیش از حد برق جلوگیری می شود. همچنین  از فشار و استهلاک وارده به دستگاه می کاهد. وایربندی و سیم کشی ترموستات های دیجیتالی شباهت زیادی به ترموستات های مکانیکی قدیمی دارد. تنها نکته ای که هنگام استفاده از این دستگاه ها وجود دارد، برنامه ریزی و مقداردهی به پارامترهای آن است که در صورت موجود نبودن کاتالوگ محصول، کار با آن اندکی مشکل می شود. جهت دریافت کاتالوگ و آموزش نصب ترموستات های مختلف به این صفحه مراجعه نمائید.

سیم کشی ترموستات دیجیتال تک رله

کاربردهای دیگر ترموستات:

موارد استفاده از ترموستات ها بیشمار است. برای مثال، در مرغداری ها و گلخانه ها برای تنظیم دمای هوا، از ترموستات استفاده می شود. بدین صورت که اگر هوای داخل کابین از حدی خنک تر شود، هیتر روشن شده و اقدام به گرم کردن محیط می کند. مشابه همین فرآیند، در استخر و سونا جهت تنظیم دمای آب از ترموستات ها استفاده می شود. در صنایع حرارتی نیز ترموستات یکی از اصلی ترین دستگاه های سیستم محسوب می شود. ترموستات های حرارتی از نظر بازه کنترل دما بسیار وسیع تر از ترموستات های برودتی هستند. نوع سنسور هم معمولا متفاوت است.

ترموستات استخر

”نمایش_خلاصه”

انواع ترموستات دیجیتال :

   راه های ارتباطی: 

021-33795518
021-36312871
0912-8051528
sale@ tajhizborudat .ir

logo-samandehi

error:
Call Now Button