کمپرسور برودتی
کمپرسور ها، دستگاه هایی هستند که با صرف انرژی، سیالات (مایعات و گاز ها) را فشرده کرده و به حرکت در می آورند. در اثر این فشرده سازی ، سیال متراکم شده و دمای آن بالا می رود. در سیستم های برودتی، سیال گاز مبرد است که کمپرسور آن را به حرکت در می آورد. کمپرسورهای برودتی انواع و کاربری های مختلفی دارند و از سودمند ترین وسایلی هستند که در صنعت و حتی زندگی روزمره از آن ها استفاده می کنیم. در ادامه این مطلب سعی می کنیم انواع کمپرسور های برودتی را معرفی کرده و نحوه کارکرد هر یک را بررسی کنیم:
”نمایش_ادامه_متن” کمپرسور پیستونی (Piston compressors) قدیمیترین و متداول ترین نوع کمپرسور برودتی محسوب می شوند. این کمپرسور ها در شکلهای دو طرفه یا یک طرفه ساخته شده اند. قطعات متحرک و اصلی این نوع کمپرسور ها نیاز به روغنکاری مداوم داشته به همین دلیل در این سیستم ها معمولا روغن مناسب با گاز سیستم تزریق می شود.، شکل بندی این نوع کمپرسور ها در سیستم های با ظرفیت پائین به شکل تک سیلندر ( l شکل) وعمودی است در حالیکه در سیستم هایی با قدرت بالاتر که تعداد سیلندرها بیشتر است، این چینش به صورت V شکل تغییر می کند.کمپرسور های پیستونی در سبد تولیدات اغلب برند های سازنده کننده کمپرسور وجود دارند. از مهم ترین کمپانی های سازنده این محصولات می توان به سکاپ، دانفوس در قدرت های پائین ، و بیتزر و کوپلند در قدرت های بالاتر اشاره کرد. اصول کلی کمپرسور جابجایی چرخشی با پیستون مار پیچی شکل (Screw compressors)، در سالهای دههٔ ۱۹۳۰ توسعه یافت و این زمانی بود که یک کمپرسور چرخشی با ظرفیت بالا و جریانی ثابت در شرایط متفاوت مورد نیاز بود. اجزاء اصلی هواساز کمپرسور شامل روتورهای نر و مادگی میباشد که مادامی که به طرف یکدیگر حرکت میکنند، حجم بین آنها و محفظه کاهش مییابد.ساختار اسکرو اغلب در کمپرسور های برودتی با قدرت بالای 50 اسب بخار استفاده می شود. کمپرسور های روتاری (Rotary Compressors) یا موشکی از جمله پرکاربرد ترین کمپرسور های برودتی هستند که عموما از آن ها در سیستم های تهویه مطبوع ( کولر گازی) استفاده می شود.این کمپرسور ها به دلیل ساختاری خاصی که دارند عموما برای سیستم های برودتی نصب می شوند که خروجی آن ها دمای نسبتا بالایی داشته باشند. کارکرد کمپرسور های اسکرال ، تقریبا مشابه با کمپرسور های روتاری است .از این رو در بسیاری از دسته بندی ها این دو نوع کمپرسور را در یک گروه قرار می دهند. در کمپرسور های اسکرال هم مانند دسته قبلی، یک سیم پیچ که در قسمت بالای کمپرسور قرار گرفته یک شفت را به حرکت در می آورد .در انتهای این شفت حلقه ای مارپیچ متصل شده است که با حرکت شفت به حرکت در می آید.این حلقه در داخل حلقه مارپیچ دیگری که با آن 180 درجه اختلاف فاز دارد قرار می گیرد.حرکت حلقه متحرک در داخل حلقه ثابت ، باعث مکش گاز از نقطه آغازین مارپیچ شده و آن را به سمت مرکز مارپیچ (محل تخلیه گاز) هدایت می کند. تکرار سریع و مداوم این چرخه باعث به وجود آمدن فشار در قسمت دیسشارژ می شود. ”نمایش_خلاصه”انواع کمپرسور های برودتی:
کمپرسورهای پیستونی:
کمپرسورهای اسکرو:
کمپرسورهای روتاری:
اساس کارکرد این دستگاه ها به این صورت است که وزنه ای دایره ای شکل، در داخل محفظه ای بسته، روی یک شفت متحرک ، به صورت نا متقارن حرکت دورانی خود را آغاز می کند. محفظه تنها دارای دو روزنه ورودی و خروجی است. چرخش سریع وزنه در داخل محفظه، در مرحله اول (180 درجه چرخش شفت) باعث ایجاد خلا شده و گاز مبرد را مکش می کند. در ادامه حرکت (180 تا 360 درجه) ، همین گاز دریافت شده توسط وزنه به داخل حفره خروجی رانده می شود.تکرار مداوم و سریع این چرخه باعث حرکت و افزایش فشار گاز مبرد می شود.کمپرسورهای اسکرال:
انواع کمپرسور برودتی: |