کمپرسور روتاری کولر گازی

کمپرسور روتاری

کمپرسور های روتاری (موشکی) از جمله متداول ترین انواع کمپرسور ها هستند. به علت ویژگی های خاص این دستگاه ها، استفاده از آن ها در سیستم های تهویه مطبوع بسیار رایج است. اما قبل از آن که به بیان این ویژگی ها و برند های تولید کننده این نوع کمپرسور ها بپردازیم، اندکی راجع به ساختار آن ها صحبت می کنیم .بر خلاف کمپرسور های پیستونی ،کمپرسور های روتاری از مکانیزم خاصی برای فشرده سازی و به حرکت درآوردن گاز مبرد بهره می برند.

”نمایش_ادامه_متن”

عملکرد یک کمپرسور روتاری:

همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنیم ،در این دستگاه ها، یک موتور الکتریکی وزنه ای را به صورت نامتقارن ، درون محفظه ای بسته، به حرکت در می آورد.این وزنه توسط شفت به روتور متصل شده است . به گونه ای که با برقراری جریان برق و چرخش روتور، حرکت وزنه درون محفظه آغاز می شود.حرکت وزنه باعث فشرده سازی گاز و انتقال آن (به اصطلاح عامیانه هل دادن گاز) به سمت مجرای خروجی می شود.این مکانیزم اندکی به حرکت پیستون درون سیلندر در کمپرسور های پیستونی شبیه است.ضمن حرکت نامتقارن وزنه، تیغه ای که در جداره محفظه تعبیه شده است حرکت نوسانی انجام داده ومانع اختلاط گاز مبرد فشرده شده و گاز فشرده نشده می شود.

ویژگی های یک کمپرسور روتاری:

-طبق آنچه در شکل زیر مشاهده میکنیم ،اجزای مـتحرک یک کمپرسور روتاری نسبت به یک موتور پیستونی به مراتب کمتر است. همین عامل باعث می شود که سر و صدای کمتری از موتور روتاری شنیده شود.به همین دلیل در سیستم های تهویه مطبوع مسکونی استفاده از این نوع کمپرسور ارجحیت داشته دارد.
-در کمپرسور های روتاری، گاز قبل از ورود به محفظه از آکومولاتور عبور میکند. این عمل به نوعی باعث تصفیه مبرد می شود.
– به علت نبود سیلندر و پیستون در این دستگاه ها، از تکان ها و ضربه های متناوب در سیستم روتاری خبری نیست و موتور نرم تر کار می کند.

پاسخ به یک پرسش:

اما سوالی که مکررا با آن رو به رو می شویم این است که آیا می توان در سیستم برودتی ، یک کمپرسور پیستونی را با کمپرسور روتاری با قدرت و گاز مبرد مشابه جایگزین کرد؟ همانطور که حدس می زنید در اکثر مواقع پاسخ منفی است.دلایل مختلفی برای این پاسخ وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • در کمپرسور های روتاری، به دلیل ساختار خاصی که دارند، انتقال حجم بالای مبرد بر فشار دیسشارژ مبرد اولویت دارد. همین فشار پائین باعث می شود سیستم نتواند بازدهی مناسبی داشته باشد.
  • علاوه بر این، طراحی کمپرسور روتاری به گونه ای است که معمولا دمای اواپراتور بالا بوده و مثلا بین 5 تا 20 درجه قرار می گیرد. این اعداد به نسبت دمای نرمال ساکشن در کمپرسور های پیستونی بالا بوده و باعث ایجاد فشار و گرمای بیش از حد در کندانسور و شیر انبساط می شود.

”نمایش_خلاصه”

انواع کمپرسور های روتاری:

   راه های ارتباطی: 

021-33795518
021-36312871
0912-8051528
sale@ tajhizborudat .ir

logo-samandehi

error:
Call Now Button