مراحل ساخت سردخانه

مراحل ساخت سردخانه

برآورد نیاز :

اولین گام در ساخت سردخانه، برآورد و محاسبه فضای مورد نیاز است. این کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که عدم شناخت فضای مناسب و یا دمای مورد نیاز کابین، به خرید تجهیزات اشتباه و در نتیجتا احداث پروژه ای منجر می شود که پاسخگوی نیاز های مصرف کننده نیست. لذا توصیه می شود این فرآیند با دقت و وسواس کافی انجام شود. استفاده از تجربه صاحبان سردخانه های مشابه و یا کارشناسان در این زمینه می تواند بسیار سودمند باشد.

محاسبه هزینه :

پس از “برآورد نیاز” و بدست آوردن ابعاد کابین و دمای مطلوب آن، مرحله “محاسبه هزینه ساخت” آغاز می شود. پارامتر های اصلی تعیین کننده قیمت، همان ابعاد پروژه و دمای داخل کابین هستند. کاربری پروژه، شرایط آب و هوایی ، نوع برق منطقه و برند قطعات از دیگر پارامتر هایی هستند که کارشناس هنگام محاسبه هزینه ساخت سردخانه به آن توجه می کند. نتیجه انجام این مرحله صورت هزینه ها یا پیشنهاد مالی است که به مشتری تحویل داده می شود.

خرید لوازم و تجهیزات :

در این مرحله بهتر است لیست کاملی از کلیه قطعات مورد نیاز تهیه شود تا خرید سریع تر شود. پس از تهیه لیست، اخذ قیمت و خرید لوازم آغاز می شود. جهت اطمینان از قیمت ها، بهتر است از چند فروشنده استعلام گرفته شود تا از بین آن ها بهترین قیمت انتخاب گردد. در هنگام خرید قطعات علاوه بر توجه داشتن به قیمت، نوع برند و کیفیت قطعات را نیز مد نظر قرار داده شود.

بارگیری محصول:

قطعات خریداری شده باید به مکان پروژه ارسال شوند. بسته به محل احداث پروژه، این قسمت می تواند از چند ساعت تا چند روز به طول بیانجامد. برحسب ابعاد پروژ،ه وسیله حمل و نقل بار ممکن است متفاوت باشد. در برخی پروژه های بزرگ تریلر برای حمل و در پروژه های کوچک وانت هم کفایت می کند. ضربه و تکان شدید به بسیاری از قطعات به ویژه به قطعات برقی مانند تابلو برق آسیب می رساند. پس از تحویل بار، بهتر است چیدمان سانویچ پنل ها به گونه ای باشد که دسترسی به آن با سهولت انجام شود.

نصب کابین:

نصب کابین اولین مرحله عملی از مراحل ساخت سردخانه به شمار می آید .بسته به شکل و ابعاد کابین نصب آن ممکن است از چند ساعت تا چند ماه به طول بیانجامد. در سردخانه های کوچک کار نصب کابین توسط حداقل دو نفر می تواند انجام شود ولی در سردخانه های بزرگ این کار نیاز به یک تیم و تجهیزات مخصوص مانند لیفتراک و جرثقیل جهت جابه جایی پنل ها دارد.

نصب دیواره ها:

از آن جا که پنل دیواره ها، باید به صورت عمودی نصب شود و عمود بودن پنل ها را نمی توان به چشم به صورت دقیق تعیین کرد توصیه می کنیم از تراز یا متر لیزری استفاده کنید. در پروژه های کوچک با ارتفاع کم، اگر اندکی پنل دیواره ها کج نصب شود خیلی در کار مشخص نمی شود ولی در پروزه های بزرگ با ارتفاع زیاد این عیب بسیار بیشتر خودنمایی میکند.

نصب دیواره های سردخانه

نصب سقف:

سقف سردخانه مشکل ترین مرحله در بین مراحل ساخت کابین محسبوب می شود. اگر ارتفاع کابین زیاد نباشد(زیر 3 متر) نصب کردن پنل های سقف کار خیلی سختی نیست.مانند آنچه در تصویر زیر می بینید.اما تصور کنید ارتفاع کابین 6 متر باشد و هر پنل سقف طول 8 متری داشته باشد در این شرایط است که می بایست از لیفتراک کمک بگیریم تا پنل ها را روی دیواره ها قرار دهیم.

نصب سقف سردخانه

کف سردخانه:

برای کف سردخانه ها معمولا از ساندویچ پنل یا یونولیت استفاده میشود. میتوان روی کف کار شده را کاشی کاری یا سنگ کاری نمود.بدین ترتیب علاوه بر این که به پروژه استحکام و زیبایی مضاعف می بخشد،سردخانه را به عایق کاری و ایزوله بودن به سطح بسیار بالاتری می رساند.اما باید در نظر داشت که این کار هزینه بر بوده و زمان اتمام پروژه را به تاخیر می اندازد.

روش دیگری که برای پر کردن کف سردخانه در کشور ما بسیار رواج دارد استفاده از ورق های آلومینیومی است.اگرچه این روش کف سازی از بقیه روش ها ساده تر و مقرون به صرف تر بوده و نمای زیبایی به کار می بخشد، از نظر کارایی چندان چنگی به دل نمی زند.به این علت که هرچندکه ورقه ها با دقت کافی نصب و چسب کاری شوند باز هم وجود درز و منفذ اجتناب ناپذیر است لذا عایق بندی مناسبی نخواهیم داشت.

روشی که امروزه در بسیاری از کشور ها استفاده می شود و چند سالی است که در ایران نیز ورود پیدا کرده است استفاده از کف اپوکسی می باشد.. از مزایای این روش کف سازی می توان به عایق بندی بسیار بهتر ،نصب ساده تر و زیبایی و دوام بیشتر را نام برد.

نصب درب:

یکی از حساس ترین مراحل ساخت سردخانه، نصب درب های کابین است. اگر درب ها درست در جای خود نصب و تراز نشوند ،آن گاه  بطور کامل بسته نشده و همواره مقداری درز زیر درب وجود خواهد داشت. درب ها باید به گونه ای نصب شوند که نیروی زیادی برای بستن احتیاج نداشته باشند. عایق کاری نوارها و درزهای دور درب نیز بسیار مهم است.نکته آخر این که از آن جایی که درب ها همواره باز و بسته شده و نیروی زیادی به آن ها وارد می شود توجه کنید که به بدنه محکم شده باشند.

نصب اپراتور :

برای نصب اواپراتور می بایست روی سقف سوراخ هایی ایجاد شود تا پیچ اواپراتور ها و لوله های ورود و خروج مبرد، درون آن قرار بگیرد. برای نصب اواپراتور های برزگ و غول پیکر می توان از لیفتراک یا جرثقیل استفاده کرد.

چسب کاری (عایق کاری):

ممکن است به نظر برسد  این مرحله از مراحل ساخت سردخانه خیلی حائز اهمیت نبوده و دیگر کار ساخت سردخانه تمام شده است، اگر این گونه فکر می کنید باید عرض کنم که کاملا در اشتباه هستید. شاید حساس ترین و مهم ترین مرحله از بین مراحل یاد شده، همین مرحله چسب کاری و عایق کاری سیستم باشد.

مرحله چسب کاری از مراحل ساخت سردخانه

تصور کنید که کابین، موتور و تجهیزات مکانیکی را با موفقیت نصب کرده ایم و اماده استارت زدن هستیم. کلید استارت را فشار می دهیم و موتور شروع به کار می کند اما هر چه زمان می گذرد دمای داخل کابین به دما مطلوب ما نمی رسد یا خیلی دیر این اتفاق می افتد .این کار می تواند به کمپرسور و سایر دستگاه ها فشار زیادی وارد کند و از عمر قطعات بکاهد.در شرایط خوشبینانه که مشکل خیلی حاد نباشد و سردخانه درز و شکاف های زیادی نداشته باشد،عایق کاری نکردن ،باعث برفک زدن بیش از اندازه می شود.

اجزای دیگری که می بایست نصب شوند عبارتند از :

– چراغ روشنایی :

جهت تامین روشنایی سردخانه می بایست از لامپ هایی استفاده کنیم که در برابر دمای پایین و رطوبت مقاوم باشند.اما معمولا استفاده از  این تکنولوژی گران بوده و صرفه اقتصادی ندارد. پس به جای استفاده از لامپ های پیشرفته، از قاب و محافظ برای لامپ های معمولی استفاده می کنیم.استفاده از چراغ های تونلی مرسوم ترین و مناسب ترین روش جهت تامین روشنایی کابین است.

– کلید:

جهت خاموش و روشن کردن چراغ نصب می شود.همچنین می توان به جای نصب کلید از میکروسوئیچ استفاده کرد تا با باز و بسته کردن درب،چراغ ها به طور خودکار روشن و خاموش شود.

– تابلو برق:

تابلو برق از جمله مهمترین دستگاه های یک سیستم برودتی است.وظیفه تابلو برق هماهنگی و فرمان به کلیه قطعات برقی و نگهداری از قطعات حساس الکترونیکی و مدارها می باشد. برای این قطعه می بایست جای مناسبی در سردخانه پیدا کنید. در هنگام نصب تابلو برق از پیچ و رول پلاگ قوی استفاده کنید .تابلو برق باید به شکلی نصب شود که جلوی راه نبوده و امکان برخورد به آن حداقل باشد. مکان تابلو برق باید همواره به دور از رطوبت باشد.

تابلو برق
تابلو برق
اشتراک گذاری این صفحه :


   راه های ارتباطی: 

021-33795518
021-36312871
0912-8051528
sale@ tajhizborudat .ir

logo-samandehi

error:
Call Now Button