روش های سیم کشی کمپرسور یخچال

در مطالب قبلی به صورت خلاصه از نحوه وایربندی کمپرسور یخچال مطالبی ارائه کردیم. اما در این بخش قصد داریم انواع روش های سیم کشی این موتورها را توضیح دهیم. مدار لامپ، ساده ترین شکل یک مدار الکترونیکی است. تنها نیاز به دو رشته سیم و یک منبع تغذیه داریم. اما برای روشن کردن یک کمپرسور برودتی، اندکی شرایط متفاوت است. کمپرسور نوعی موتور الکتریکی است که برای راه اندازی آن به قطعات دیگری مانند رله و خازن احتیاج است.

نگاهی بر اجزای یک موتور الکتریکی:

از دوران دبستان، اجزای تشکیل دهنده موتورهای الکتریکی را به یاد داریم. کمپرسورهای برودتی نوعی از انواع موتورهای الکتریکی هستند که در آن استاتور ثابت و روتور متحرک است. سیم پیچ های موتور یعنی Start و Run در قسمت استاتور نصب شده اند. این سیم پیچ ها قادرند به محض دریافت جریان برق، میدان مغناطسیی مناسب جهت به حرکت دراوردن استاتور را به وجود آورند. در کمپرسورهای برودتی جهت ایجاد قطب های مجازی مثبت و منفی در استاتور به قطعه ای نیاز داریم. این قطب ها باید به صورت مداوم و تناوبی جا به جا شوند. به همین خاطر از خازن در مدار استفاده می کنیم. چرخش روتور باعت حرکت پیستون در داخل سیلندر(کمپرسور پیستونی) یا صفحات مارپیچ شده (کمپرسور اسکرال) و خلا به وجود می آید.

RSIR (استارت مقاومتی  -کارکرد القائی):

ساده ترین نوع کمپرسورهای یخچالی، موتورهای RSIR هستند. این شیوه معمولا در موتورهایی با قدرت پائین که نیاز به نیروی زیاد برای استارت و کارکرد موتور نباشد، به کار می رود. به همین جهت RSIR را اغلب در یخچال ها و فریزرهای خانگی مشاهده می کنیم. معمولا برای قطع کردن جریان از “سیم پیچ استارت” و بعد از رسیدن به دور مطلوب از یک مقاومت  PTC یا رله جریانی استفاده می شود. مانند آنچه در تصویر زیر مشاهده می کنید:

RSCR (کارکرد با خازن – استارت با مقاومت):

در این روش کارایی بهتر موتور در هنگام حرکت، بر نیروی مورد نیاز جهت راه اندازی آن ارجعیت دارد. اضافه کردن یک خازن Run به صورت سری با سیم پیچ استارت می تواند این نتیجه را برای ما به همراه داشته باشد. NTC یا رله جریانی در این مدار هم استفاده می شود با این تفاوت که در متد قبل NTC سیم پیچ استارت را پس از راه اندازی از مدار خارج می کرد اما در شیوه RSCR سیم پیچ استارت پس از راه اندازی به فعالیت خود در مدار ادامه می دهد. این متد همانند روش قبلی عمدتا در یخچال ها فریزرهای خانگی مشاهده می شود با این توضیح که در این روش اندکی قیمت تمام شده سیستم و همچنین بازدهی بالا تر است.

CSR یا CSCR (کارکرد با خازن – استارت با خازن):

متداول ترین شیوه راه اندازی کمپرسورهای برودتی است که اغلب در کمپرسورهای 1/2 تا 1,5 اسب بخار(یخچال های فروشگاهی و صنعتی) مشاهده می شود. به لطف استفاده از خازن، هم در هنگام استارت و هم در زمان کارکرد، کارایی و ثبات این گونه موتورها از موارد قبلی بیشتر است. طبیعتا هزینه راه اندازی این گروه از کمپرسورها اندکی بیشتر از دو دسته قبلی می باشد. در کمپرسورهای شرکت سکاپ و دانفوس این متد را به کررات مشاهده می کنیم.
همانند متد قبلی، خازن Run با سیم پیچ استارت سری شده است که این دو در هنگام روشن بودن کمپرسور در مدار فعالند. خازن Start هم با خازن Run به صورت متوالی نصب شده که خازن استارت تنها در هنگام آغاز بکار موتور در مدار فعال بوده و پس از رسیدن دور موتور به مقدار مطلوب توسط یک مقاومت از مدار جدا می شود.

اشتراک گذاری این صفحه :


   راه های ارتباطی: 

021-33795518
021-36312871
0912-8051528
sale@ tajhizborudat .ir

logo-samandehi

error:
Call Now Button