انواع چرخه دیفراست

فراست یا همان واژه انگلیسی “Frost” به معنی شبنم یا ژاله است. به طور معمول در زندگی روزمره با فراست بسیار برخورد داریم. در شب های سرد فصل زمستان در مناطق مرطوب،رطوبت هوا به شکل قطراتی مانند لایه نگینی و نرمی روی گلبرگ گل ها و بوته ها می نشیند که این لایه شبنم یا همان فراست است.البته کلمه فراست دربرگیرنده معنای گسترده تری نسبت به لغات فارسی شبنم و ژاله است و به بلورهای یخی که در یخچال ها و مناطق سرد بوجود می آید که در عامیانه از آن به عنوان “برفک” یاد می کنیم نیز فراست می گویند.وجود فراست در اغلب مواقع برای ما خوشایند نیست و ما به مقابله با آن می پردازیم.به فرآیند از بین بردن یا ذوب کردن فراست،دیفراست “Defrost” می گویند.

مثال هایی از دیفراست:

جهت درک بهتر ،به مثالی از دیفراست در زندگی روزمره اشاره می کنیم. حتما برای شما پیش آمده که در فصل زمستان با خودرو به مسافرت رفته باشید. با روشن کردن بخاری ، دمای داخل خودرو از بیرون آن گرم تر می شود. این اختلاف دما باعث شکل گیری بخار و در موارد شدیدتر، ایجاد برفک روی شیشه ها شده و دید راننده را مختل می کند. پس باید آن را به سرعت از بین برد. در این هنگام می توان با فشردن تنها یک کلید، هیتر شیشه ها را روشن کرده و فرایند دیفراست را آغاز کرد.

دیفراست در برودت:

اکنون می خواهیم فرایند دیفراست در سیستم های برودتی را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از مهم ترین کاربردهای دیفراست در زندگی روزمره ، در یخچال فریز های خانگی می باشد. حتما به خاطر دارید که یخچال های قدیمی به صورت دوره ای می بایست برفک هایشان تمیز می شدند. به این صورت که هر چند ماه یک بار دستگاه را از برق می کشیدیم و به حال خود رها می کردیم تا برفک ها آب شوند سپس با ابزاری پارو مانند اطراف اواپراتور را پاکسازی می کردیم. اما امروزه یخچال ها به صورت خودکار اقدام به ذوب کردن برفک ها می کنند.

چرا باید برفک یخچال را ذوب کنیم؟

در جواب باید گفت که خنک کردن مواد غذایی در یخچال و سردخانه به صورت غیر مستقیم انجام می شود. بدین معنی که ابتدا هوا با جابه جایی و حرکت از بین پرده های اواپراتور خنک می شود. سپس این هوای سرد، باعث خنک شدن مواد غذایی داخل یخچال می شود. در حالتی که یخچال برفک دارد، فضا های اطراف اواپراتور مسدود می شود. انسداد پرده های اواپراتور، مانع از حرکت و خنک شدن هوا می شود. در نتیجه سرما به فضای داخل یخچال منتقل نشده و بازده یخچال به شکل چشمگیری افت پیدا می کند.

اواپراتور برفک زده

انواع چرخه دیفراست:

دیفراست برقی:

رایج ترین نوع دیفراست در سیستم های برودتی، دیفراست برقی یا دیفراست توسط هیتر (المنت) است. در این حالت بین پرده های اواپراتور المنت هایی نصب می شود. با اتصال جریان برق به این المنت ها گرما تولید شده و این گرما برفک ها را ذوب می کند. مقدار و زمان ذوب شدن برفک ها در یخچال های خانگی توسط برد و در سیستم های برودتی صنعتی توسط تایمر دیفراست و یا ترموستات دیجیتال کنترل می شود. استفاده از ترموستات دیجیتال مناسب ترین و دقیق ترین روش برای ایجاد یک برنامه برفک زدایی کارا و مفید است. چرا که با امکانات و آپشن های فراوانی که این دستگاه ها ارائه می دهند، می توان برنامه ریزی های مختلف انجام داد تا هم از مصرف برق صرفه جویی کرد و هم میزان تولید برفک را حداقل یا حتی به صفر رساند.

دیفراست برقی توسط ترموستات دیجیتال
دیفراست گاز داغ:

یکی دیگر از روش های ساخت مدار دیفراست، روش گاز داغ (Hot Gas) است. در این شیوه دیگر از المنت و هیتر خبری نیست. برفک های اواپراتور توسط گاز داغی که از کمپرسور خارج می شود ذوب می شود. در هنگام دیفراست، مبرد توسط شیر برقی که در مسیر لوله های قبل از کندانسور نصب شده است، به سمت اواپراتور هدایت شده و مسیر دیگری را طی می کند. اما کمتر مشاهده می کنیم که از این روش برای ذوب کردن برفک ها استفاده شود. شاید مهم ترین دلیل این است که نصب مدار دیفراست گاز داغ نیازمند تهیه قطعات اضافی است.اضافه کردن شیر برقی EVUL و لوله کشی بیشتر، هزینه تمام شده پروژه را افزایش می دهد.

دیفراست به وسیله گاز داغ
نقشه محل قرار گیری اجزا در دیفراست گاز داغ
اشتراک گذاری این صفحه :


   راه های ارتباطی: 

021-33795518
021-36312871
0912-8051528
sale@ tajhizborudat .ir

logo-samandehi

error:
Call Now Button