کمپرسور یخچال فریزر خانگی

یخچال فریزر خانگی، یک سیستم برودتی با قدرت 1/8 تا 1/3 اسب بخار محسوب می شود. مانند سایر سیستم های برودتی، “کمپرسور” یا همان “موتور” قلب تپنده و مهم ترین قسمت آن به حساب می آید. بنابراین عملکرد و کارایی کمپرسور، مهم ترین عامل در تعیین کیفیت و کارکرد یخچال فریزر است. هنگام تهیه کمپرسور یخچال فریزر خانگی، گزینه های پیش رو بسیار متنوع هستند. در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه هنگام خرید کمپرسور، با مد نظر قرار دادن چند نکته ساده، مناسب ترین انتخاب را داشته باشم.

قدرت کمپرسور:

قدرت کمپرسور ، اولین و مهم ترین پارامتری است که هنگام خرید، باید به آن توجه شود. طبق تعریف ، قدرت یک دستگاه، مقدار کاری است که آن دستگاه قادر است در واحد زمان انجام دهد. با این فرض، قدرت یک کمپرسور با مقدار گاز مبردی که در زمانی مشخص فشرده و جا به جا می کند، متناسب است. بنابراین هر چه قدرت یک کمپرسور بالا تر باشد، مقدار طول سیم پیچ بیشتر بوده و اندازه سیلندر و پیستون، و در نهایت ابعاد کلی دستگاه بزرگ تر خواهد بود. نکته مهم این است که بالا تر بودن قدرت کمپرسور یخچال، ملاک برتری آن محصول نیست و قدرت موتور بایستی متناسب با ابعاد و نوع یخچال فریزر خانگی انتخاب شود.

نمودار تعیین کننده قدرت کمپرسور مورد استفاده در یخچال فریزر

واحد قدرت “وات” و یا “اسب بخار” است و کمپرسور های مورد استفاده در یخچال فریزر خانگی، معمولا حدود 1/8 تا 1/3 اسب بخار قدرت دارند. قدرت کمپرسور معمولا روی پلاک آن درج نمی شود. جهت دانستن قدرت، بهتر است کاتالوگ یخچال فریزر خانگی خود را مطالعه کنید. یا این که با یک سرویس کار مجرب مشورت نمائید.

گاز مبرد:

پس از تشخص قدرت کمپرسور برودتی ،لازم است بدانیم کمپرسور مورد نیاز ما با چه گاز مبردی سازگار است. نوع گاز مبرد را به راحتی می توان از روی پلاک (بر چسب) کمپرسور ، که روی بدنه نصب شده است، پیدا کرد. کمپرسور یک یخچال فریزر، به طور معمول ممکن است با یکی از 3 نوع گاز برودتی زیر سازگاری داشته باشد :


سازگار با گاز مبرد R12 :

برای کمپرسور های قدیمی که حداقل 20 سال از زمان تولید آن ها گذشته است، عمدتا استفاده می شود. این گاز، جزو اولین گاز های برودتی بود که برای کمپرسور یخچال فریزر های خانگی از آن استفاده شد. اگر از آسیبی که این گاز به محیط زیست وارد می کرد صرف نظر کنیم، R12 و کمپرسور های مبتنی بر آن را می توانیم جزو مقاوم ترین و با کیفیت ترین کمپرسور های یخچالی به حساب آوریم.

سازگار با گاز مبرد R134a:

رایج ترین گاز برودتی مورد استفاده در کمپرسور یخچال خانگی، همین گاز R134a است. شاید به جرات بتوان گفت که در بیش از 95 درصد از یخچال های امروزی ، همین نوع گاز برودتی جریان دارد . انعطاف پذیری نسبتا خوب در دما های مختلف ،آسیب رساندن کمتر به محیط زیست و قیمت مناسب از ویژگی های مهم این کمپرسور هاست .

سازگار با گاز مبرد R600 :

این مبرد در یخچال فریزر های خانگی جدید مورد استفاده قرار می گیرد. کارایی و بازدهی این گاز مطلوب بوده و در دما های مختلف قابل استفاده است. مهم ترین مزیت استفاده از این گاز این است که R600a تقریبا برای محیط زیست بی خطر است. جهت اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های این گاز، مقاله گاز مبرد R600a پیشنهاد می شود.

منبع تغذیه:

اغلب کمپرسور های یخچال فریزر خانگی با برق 220-240 ولت و فرکانس 50 HZ کار می کنند. اما نمونه هایی وجود دارند که با برق 115 ولت سازگارند که مشخصا در کشور ما کاربرد چندانی ندارند. این کمپرسور ها بیشتر در دستگاه های آزمایشگاهی و یخچال های وارداتی دیده می شوند. کمپرسور های 24 و 12 ولت هم مخصوص سیستم های برودتی متحرک (یخچال کامیون ها) و یا دستگاه های پزشکی هستند که شرایط خاص خود را دارند.

جهت راه اندازی کمپرسور های برودتی به تجهیزات اضافی مانند رله و یا خازن احتیاج دارید. این اقلام معمولا همراه موتور و یا داخل جعبه آن فرستاده می شوند. برخی کمپرسور ها علاوه بر رله ، به “خازن ران” ، “خازن استارت” و یا هر دو احتیاج دارند. برای اطلاعات بیشتر از نحوه سیم کشی کمپرسور های یخچال خانگی این مقاله را مطالعه بفرمائید.

تکنولوژی کارکرد:

امروزه به شکل گسترده ای از تکنولوژی اینورتر در یخچال های خانگی استفاده می شود. “کمپرسور های اینورتر”، محصولاتی هستند که قادرند متناسب با مقدار استفاده ای که از آن ها می شود، ظرفیت و توان خود را تنظیم کنند. به عبارت دیگر هنگامی که یخچال در حالت استندبای یا حالتی که کمتر از آن استفاده می شود قرار دارد، برد به موتور فرمان می دهد تا از بخشی از ظرفیت کامل خود استفاده کرده و مصرف انرژی را کاهش دهد. روی پلاک کمپرسور های اینورتر معمولا عبارت هایی مثل : 3PH≈DC و یا “Use with Inverter Unit” به چشم می خورند. اگر چه استفاده از این کمپرسور ها باعث کاهش چشمگیر در هزینه برق مصرفی می شود، ولی در صورت خرابی موتور، هزینه خرید کمپرسور های اینورتر و تعویض آن به مراتب بیشتر از کمپرسور های معمولی است.

نواحی قابل استفاده:

در بعضی از کمپرسور های یخچال فریزر های خانگی، خصوصا مدل های قدیمی تر (دانفوس و نیکی و …) عبارت های Tropical یا Subtropical درج شده است. این واژه های معرف محدوده آب و هوایی است که بهتر است از کمپرسور در آن مناطق استفاده شود. طراحی کمپرسور های تراپیکال به گونه ای است که بتواند در گرما زیاد هوا (فشار بالای گاز) و استفاده های مداوم بازده بهتری داشته باشد. در این کمپرسور ها، نوع آلیاژ قطعات و جنس سیم پیچ ،مقاومت بیشتری در برابر گرما نشان می دهد. روی پلاک کمپرسور های امروزی دیگر این عبارت به ندرت دیده می شود.

برند های تولید کننده :

کمپانی های مختلفی در زمینه تولید کمپرسور های یخچال فریزر خانگی فعالیت می کنند. شرکت های سنتی سازنده کمپرسور مانند : دانفوس ،امبراکو ، ویرپول و … که سال هاست در این زمینه فعالیت کرده اند. اما مدتی است که کمپانی های تولید کننده لوازم خانگی مانند : ال جی ، سامسونگ و پاناسونیک و … هم به گروه تولید کنندگان این کمپرسورها اضافه شده اند. به همین دلیل شاهد تنوع بسیار خوبی در این گروه محصولات هستیم.

برند های مطرح تولید کننده کمپرسور یخچال فریزر خانگی
کمپرسور های یخچال فریزر های خانگی:

   راه های ارتباطی: 

021-33795518
021-36312871
0912-8051528
sale@ tajhizborudat .ir

logo-samandehi

error:
Call Now Button