تهویه مطبوع، آسایشی دلپذیر!

یکی از مهم ترین دغدغه های بشتر از ابتدا تاکنون ، تنظیم دمای مطبوع محل زندگی و تامین آسایش و رفاه برای اعضای خانواده بوده است. روش های مختلفی به منظور ایجاد دمای مطلوب در محل محل سکونت ابداع شده است که هر یک به نوع خود توانسته انسان را از سرمای طاقت فرسا و گرما نجات دهد.در این مقاله سعی میکنیم در مورد روش ها تهویه مطبوع ( کولر گازی) و سرمایش ساختمان اندکی توضیح دهیم.

انواع روش های تهویه ساختمان :

روش های سنتی :

همانطور که گفته شده تهویه ساختمان قدمت دیرینه ای داشته و سال هاست که انسان در تلاش است تا دمای محیط زندگی خود را به دمای ایده آل خود نزدیک کند . یکی از بهترین دستاورد ها در این زمینه متعلق به ایران باستان و استان یزد است .جایی که با استفاده از بادگیر ها در فصل تابستان ، نسیم خنک را به سمت دالان ها و اتاق ها هدایت کرده و علاوه بر خنک کردن فضای داخل ساختمان باعث گردش هوا در آن می شدند. مزایای این روش تهویه بیشمار است که مهم ترین آن رایگان بودن است. اما مشخصا بادگیر مناسب همه اقلیم ها نبوده و همچنین امکان استفاده از آن در ساختمان ها امروزی وجود ندارد.

روش های جدید:

کولر آبی و پنکه : با رشد تکنولوژی و پیدایش موتور های الکتریکی ،دستگاه های جدید جهت تهویه ساختمان معرفی شدند که مهم ترین آن ها پنکه بود. پنکه سال ها به عنوان بهترین وسیله جهت خنک کننده خدمت کرد و در شکل های مختلف در خانه و سایر ساختمان ها نصب شد. نصب آسان پنکه ، هزینه پایین خرید و نبود سیستم های تهویه جایگزین ، مهم ترین دلایل استفاده از این دستگاه بودند.
کولر های آبی هم دیگر دستگاه های مبتنی بر موتور الکتریکی بودند که سال های سال جهت تهویه ساختمان از این دستگاه ها استفاده شد. استفاده از این دستگاه هنوز هم در برخی کشور ها از جمله کشور خودمان، رواج داشته و با وجود سیستم های جدید تهویه مطبوع در بسیاری از مناطق روی پشت بام ساختمان ها مشاهده می شود.

کولر گازی : تا اینجا سیستم های مختلفی جهت تامین تهویه ساختمان معرفی شد که هر کدام مزایا و معایب خود را داشتند.کولر گازی حاصل آخرین تلاش های علمی بشر ، و تجربه کار با سیستم های مختلفی است که هر کدام را بنا بر علتی کنار گذاشته است. اگرچه این سیستم تهویه مطبوع هم طبیعتا عیب هایی دارد اما به عقیده اینجانب در مقابل مزایای بیشماری که عرضه می کند قابل چشم پوشی است.در ادامه هر یک از این تفتاوت ها را بررسی می کنیم.

مزایای استفاده از کولر گازی :

– عدم نیاز به کانال کشی :

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از کولر گازی لازم نبودن کانال هدایت کننده جریان هوا است که باعث می شود فضای کمتری بین دیوار ها اشغال شود که باعث کاهش هزینه تمام شده کار می شود. اما از طرفی ایجاد کانال این حسن را دارد که جریان هوای یک دمنده را می توان به قسمت های مختلف واحد انتقال داد.

– ظاهر مدرن تر :

پنل های کولر گازی اگر چه فضای کمی از محیط را اشغال می کنند اما از نظر ظاهر جلوه و نمای بهتری نسبت به دریچه های کولر ها قدیمی دارند. خصوصا در نمونه های جدید تر که ظاهر پنل ها ، تنوع نسبتا خوبی پیدا کرده است.

– قابلیت تنظیم دما :

یکی از بهترین امکاناتی که کولر گازی ارائه می کند، قابلیت تنظیم دمای هوای پرتابی است. شما به راحتی می توانید هوای دلخواه خود را با استفاده از کلید های ریموت انتخاب کرده و از نسیم خنک لذت ببرید. بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که میزان خنک بودن هوای پرتاب شده با مقدار کارکرد کمپرسور و در نتیجه مصرف برق دستگاه نسبت مستقیم دارد.

– جذب رطوبت و آلودگی محیط:

تحت هر شرایط آب و هوایی ، مقداری بخار آب در هوا وجود دارد که این مقدار رطوبت در شهر های مختلف با هم متفاوت است. برای مثال در استان های شمالی کشور مقدار رطوبت هوا بسیار بیشتر از مناطق مرکزی است.کولر گازی بهترین راه حل برای تامین تهویه برای مناطق مرطوب به شمار می رود چرا که سیکل تبرید موجود در این دستگاه رطوبت هوا را جذب می کند و باعث خشک تر شدن آن می شود.

– استفاده در حالت گرمایشی:

استفاده در حالت گرمایشی کولر گازی های امروزی بسیار رایج است. مکانیزم این فرایند بسیار ساده است بدین صورت که شیر چهار طرفه مسیر حرکت گاز مبرد را تغییر داده و وظیفه یونیت خارجی و پنل داخلی با هم عوض می شود.با این توضیح گرمای کندانسور، از پنل دریافت شده و هوای گرم به محیط پرتاب می شود.

– ایجاد سر و صدای کمتر:

اگرچه کولر های آبی جدید سر و صدای کمتری تولید می کنند ولی هنوز فاصله زیادی نسبت به کولر گازی دارند. صدای ایجاد در پنل کولر گازی بسیار کم بوده و در بسیاری از موارد کاملا نا محسوس است.

– عدم نیاز به تزریق آب:

– دسترسی سریع به دمای مطلوب:

– پرتاب باد قوی تر:

   راه های ارتباطی: 

021-33795518
021-36312871
0912-8051528
sale@ tajhizborudat .ir

logo-samandehi

error:
Call Now Button